25 Mei 2008

Hadis Qudsi

Hadis Qudsi Hari Ini

Berkata Abu Hurairah r.a. bahwasanya Nabi s.a.w. telah bersabda :

Allah telah berfirman:

“Lapangkanlah dirimu untuk beribadat kepadaKu, niscayalah Aku penuhi dadamu, kekayaan, dan mengatasi segala memiskinanmu. Jika engkau tidak buat, maka akan Aku penuhi dadamu dengan urusan, dan tidaklah Aku tutupi kemiskinanmu.”
(Riwayat Termidzi dan Baihaqi)

Huraiannya:

Hadis Qudsi ini mengingatkan kita, bahwa yang menjadikan manusia kaya atau miskin itu ialah Allah s.w.t. Dialah yang mentakdirkan semua itu dengan kudrat dan iradat­Nya. Memanglah menjadi tabiat semulajadi manusia hendak melihat hidupnya dalam keadaan senang-lenang dan memiliki kekayaan yang banyak. Di samping itu ia sentiasa membencikan kemiskinan, dan hidup dalam keadaan susah dan melarat. Akan tetapi, kekayaan yang hakiki di sisi Tuhan ialah dengan memperbanyakkan amalan yang salih. Sebab rezeki manusia itu memang telah ditetapkan oleh Tuhan tentang sedikit-sebanyaknya, tentang miskin-kayanya dan sebagainya.
Lantaran itu, jangan sampai kamu terus-menerus bertungkus-lumus dalam urusan dunia semata, sehingga tidak ada masa lagi untuk beribadat atau beramal salih. Itu adalah suatu kekhilafan yang besar! Tetapi hendaklah kamu sentiasa melapangkan masa beribadat, menyembah Tuhan dan bersyukur kepadaNya, kelak kamu akan merasakan kekayaan yang hakiki yang akan diisikan Tuhan kedalam dada kamu. Sementara keperluan hidup serta urusan dunia kamu pula akan diberiNya juga secukup-cukupnya, tidak perlu dibimbangkan.
Akan tetapi, jika kamu mengejar terus urusan dunia saja, sedang peribadatan kepada Allah kamu terus lalaikan dan membelakanginya, niscaya Allah akan menambah kamu dengan berbagai-bagai urusan dunia yang baru. Ada-ada saja yang muncul tanpa dijangka atau diduga. Namun hidup kamu terus-menerus begitu begitu juga, sama tiada per­ubahannya, sentiasa susah, sentiasa serba kekurangan. Manakala kekayaan yang kamu cita-citakan itu tidak akan datang-datang juga. Kalau demikianlah halnya, maka akan rugilah kamu di dunia dan di akhirat.

Kesimpulannya:

Betapa banyak sekalipun urusan kita dengan dunia, namun jangan sekali-kali urusan akhirat kita lalaikan atau membelakangkan. Sepatutnya kita selalu me­lebihkan dan mengutamakan urusan akhirat daripada dunia. Ataupun sekurang-kurangnya, hendaklah kita mencari ke­untungan akhirat sekadar kita mencari keuntungan dunia.

* Hadis Qudsi : Syed Ahmad Semait

2 ulasan:

admin berkata...

Tq atas sumbangan... apa pun jgn panjang sangat nanti orang tak baca... biar pendek tapi berkesan... teruskan menyumbang demi kebaikan...
bersaudara selamanya...

Tanpa Nama berkata...

Saya pun setuju..hantar yg pendek tp selalu ada..baru org selalu baca. Anyhow thnx a lot 4 ur contribution and participation